Procedura odwoławcza odgrywa bardzo istotną rolę w działalności Polskiej Komisji Akredytacyjnej, z uwagi na powierzone jej zadania ustawowe oraz konsekwencje podjętych decyzji. Uczelnia niezadowolona z podjętej przez Prezydium uchwały może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Procedura odwoławcza obejmuje:
- Wniosek o ponowne rozpatrzenie złożony przez stronę niezadowoloną z uchwały Prezydium PKA podjętej w sprawach:
1) opinie w sprawie wpisu uczelni niepublicznej do ewidencji;
2) opinie w sprawie spełnienia warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu oraz związku studiów ze strategią uczelni;
3) uchwały dotyczące oceny programowej;
4) uchwały dotyczące oceny kompleksowej; - Opinię w sprawie wniosku, o którym mowa powyżej sporządza zespół odwoławczy w terminie nie dłuższym niż 4 tygodnie od daty wpływu wniosku do Komisji.
Opis przebiegu procedury odwoławczej
Uczelnia składa wniosek o ponowne rozpartrzenie sprawy.
Sekretarz PKA wyznacza recenzenta/recenzentów wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, który/którzy w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od dnia otrzymania wniosku sporządzają recenzję.
W opiniowaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy nie mogą brać udziału eksperci Komisji, którzy uczestniczyli w opiniowaniu sprawy przez Zespół obszarowy, zespół do spraw kształcenia nauczycieli lub postępowaniu oceniającym.
W przypadku niezaakceptowania przedstawionego recenzenta/recenzentów Sekretarz PKA uzgadnia z Przewodniczącym Zespołu odwoławczego inną/inne kandydaturę/kandydatury.
Zespół odwoławczy na podstawie zgromadzonej w sprawie dokumentacji oraz recenzji przygotowuje projekt uchwały wraz z niezbędnym uzasadnieniem.
Uchwała powinna zostać podjęta przez Prezydium PKA w terminie nieprzekraczającym 45 dni od daty zarejestrowania wniosku. Przewodniczący Zespołu odwoławczego referuje sprawę i uczestniczy z prawem głosu w posiedzeniach Prezydium PKA, na których podejmowane są uchwały w sprawach wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy. Prezydium PKA podejmuje uchwałę w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków.
Przedmiotem odwołania może być zarówno uchwała w sprawie oceny programowej, kompleksowej jak i w sprawie skierowanego do Komisji wniosku. Zastrzeżenia mogą dotyczyć proceduralnych, prawnych a także merytorycznych aspektów oceny i powinny odnosić się tylko do tych problemów i w takim zakresie, w jakim stanowiły przedmiot oceny i podstawę podjętych uchwał.
Prezydium decyduje się na zmianę opinii lub oceny tylko w przypadkach, jeżeli przedstawione argumenty odnoszące się do każdego postawionego zarzutu, usuwają wszelkie wątpliwości stanowiące przyczynę pierwotnej uchwały, a jednocześnie mieszczą się w dopuszczalnych granicach pozwalających na uzupełnienie informacji i dokumentacji.
Podjęte przez Komisję uchwały są ostateczne i tylko przez nią mogą być zmienione. Kwestię zaskarżalności uchwał Komisji jednoznacznie rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny uznając, iż uchwała PKA nie stanowi czynności z zakresu administracji publicznej i jako taka nie podlega jurysdykcji administracyjnej i nie może być przedmiotem oceny przez Sąd Administracyjny. Obowiązujący system odwoławczy dobrze służy jakości kształcenia umacniając niezależność decyzji PKA.