System zarządzania jakością Polskiej Komisji Akredytacyjnej został ustanowiony na mocy zarządzenia Przewodniczącego PKA z dnia 24 kwietnia 2013 r. oraz zmodyfikowany następującymi zarządzeniami: z dn. 10 grudnia 2015 r., z dn. 5 stycznia 2018 r., z dn. 11 grudnia 2019 r., z dn. 23 września 2020 r., z dn. 11 lutego 2021 r., z dn. 24 maja 2022 r. oraz z dn. 11 kwietnia 2024 r.
Celem nadrzędnym systemu zarządzania jakością jest podniesienie skuteczności działań podejmowanych w związku z realizacją misji i strategii Polskiej Komisji Akredytacyjnej, ich ciągłe doskonalenie, a także zagwarantowanie realizacji zadań ustawowych w sposób gwarantujący powtarzalność cech jakościowych.
Celami szczegółowymi systemu są:
- zapewnienie profesjonalizmu i obiektywizmu w zakresie realizowanych procesów,
- zapewnienie zasobów umożliwiających realizację procesów na wysokim poziomie,
- ciągłe doskonalenie i rozwój systemu zarządzania jakością,
- doskonalenie kanałów komunikacji i współpracy z interesariuszami Komisji,
- kształtowanie postaw projakościowych.
Podstawę budowy wewnętrznego systemu zarządzania jakością stanowi identyfikacja kluczowych procesów umożliwiających realizację zadań powierzonych Polskiej Komisji Akredytacyjnej w związku z wymaganiami sformułowanymi w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, aktach wykonawczych oraz „Standardach i wskazówkach dotyczących zapewnienia jakości w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego”.
Generalną zasadą polityki informacyjnej w zakresie systemu zarządzania jakością jest ustanowienie publicznego dostępu do danych dotyczących: polityki jakości oraz celów, zidentyfikowanych procesów, procedur postępowania Komisji, jej członków i ekspertów oraz – w stopniu wynikającym z zakresu powierzonych zadań – pracowników Biura PKA, monitorowania, mierzenia, analizowania i doskonalenia działań Komisji, zamierzeń i etapów realizacji wyznaczonych celów.
Zgodnie z przyjętymi przez PKA założeniami systemu zarządzania jakością, Polska Komisja Akredytacyjna publikuje na swoich stronach internetowych informacje dotyczące:
- polityki jakości oraz celów,
- zidentyfikowanych procesów,
- procedur postępowania Komisji, jej członków i ekspertów (oraz – w stopniu wynikającym z zakresu powierzonych zadań – pracowników Biura PKA),
- monitorowania, mierzenia, analizowania i doskonalenia działań Komisji,
- zamierzeń i etapów realizacji wyznaczonych celów.
Poniżej prezentujemy aktualizowane cyklicznie zestawienie działań podejmowanych w ramach systemu zarządzania jakością PKA.
Przypominamy równocześnie, że wszelkie uwagi i sugestie dotyczące systemu zarządzania jakością PKA można zgłaszać pełnomocnikowi ds. Systemu za pośrednictwem okienka jakości.
Zestawienie działań
Wprowadzenie aktualizacji do systemu zarządzania jakością PKA (2024 r.)
- Zarządzenie nr 1/2024 Przewodniczącego PKA z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie zmian do systemu zarządzania jakością Polskiej Komisji Akredytacyjnej – wprowadzenie aktualizacji do systemu zarządzania jakością PKA oraz m.in. procedury postępowania oceniającego w przypadku oceny programowej przeprowadzanej stacjonarnie z wykorzystaniem narzędzi komunikowania się na odległość.
Wprowadzenie nowych wzorów raportów zespołu oceniającego PKA (2024 r.)
- Uchwała nr 84/2024 Prezydium PKA z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie zmiany uchwały nr 67/2019 Prezydium PKA z dnia 28 lutego 2019 r. z późn. zm. w sprawie zasad przeprowadzania wizytacji przy dokonywaniu oceny programowej – wprowadzenie nowych wzorów raportów zespołu oceniającego PKA dla profilu ogólnoakademickiego oraz profilu praktycznego.
Otwarte konsultacje projektu zmian do Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej (2024 r.)
- Polska Komisja Akredytacyjna na pośrednictwem strony internetowej przedstawiła do otwartej konsultacji projekt zmian do Statutu.
Wyniki badań ewaluacyjnych procesu oceny programowej (2024 r.)
- Rada Programowa Polskiej Komisji Akredytacyjnej przedstawiła wyniki badań ewaluacyjnych procesu oceny programowej. Przedstawione wyniki badań są efektem wprowadzenia nowej koncepcji badawczej. Badanie zostało zrealizowane zgodnie z harmonogramem prac analityczno-badawczych Rady Programowej Polskiej Komisji Akredytacyjnej na lata 2022-2023 w ramach badań i analiz realizowanych cyklicznie.
Raport z badania dot. udziału kobiet w strukturach PKA (2023 r.)
- Rada Programowa Polskiej Komisji Akredytacyjnej opublikowała wyniki badania dotyczącego udziału kobiet w strukturach PKA. Badanie skupiło się na analizie zaangażowania kobiet w roli członków, ekspertów oraz sekretarzy zespołów oceniających. Badanie obejmowało członków VI kadencji PKA oraz ekspertów PKA powołanych na tę funkcję zgodnie ze stanem na dzień 30.10.2023 r.: Raport z badań
Raport z badań Rady Programowej PKA (2023 r.)
- Rada Programowa PKA przedstawia analizę raportów zespołów oceniających, które były podstawą do przyznania Certyfikatów Doskonałości Kształcenia: edycja 2020 i 2022 oraz edycja 2023.
Badanie wpływu ocen programowych przeprowadzanych przez PKA na zapewnianie jakości kształcenia w świetle realizacji przez uczelnie zaleceń, na podstawie wyników kolejnych ocen przeprowadzonych po wydaniu oceny warunkowej (2023 r.)
- Badanie zostało zrealizowane zgodnie z harmonogramem prac analityczno-badawczych Rady Programowej Polskiej Komisji Akredytacyjnej na lata 2022-2023 w ramach badań i analiz dotyczących realizowanych procesów – Raport z badań
Raport z badań Działalność Polskiej Komisji Akredytacyjnej w opinii interesariuszy wewnętrznych (2022 r.)
II posiedzenie Rady Konsultacyjnej PKA (2022 r.)
- W dniu 25.11.2022 r. odbyło się drugie posiedzenie Rady Konsultacyjnej PKA.
Druga edycja raportu z badania dot. oceny wizytacji przeprowadzanych w formie zdalnej z perspektywy uczelni oraz zespołów oceniających PKA (2022 r.)
- Z uwagi na sytuację epidemiczną i potwierdzoną skuteczność procedury wizytacji zdalnych Komisja od początku roku akademickiego 2021/2022 kontynuowała realizację swoich zadań w sposób zdalny. Jednocześnie podjęto decyzję o dalszym prowadzeniu badań dotyczących efektywności, skuteczności procedury zdalnej oceny programowej. Druga edycja podmiotowego badania została przeprowadzona w okresie od 3 stycznia 2022 r. do 31 stycznia 2022 r. Łącznie wzięło w nim udział ponad 560 respondentów zarówno z grona przedstawicieli uczelni, które były wizytowane zdalnie w okresie od marca do grudnia 2021 r., jak i członków zespołów oceniających biorących udział w tak realizowanej procedurze.
Raport z badań – edycja II (2022 r.)
Ewaluacja procesu oceny programowej – założenia nowej koncepcji badawczej (2022 r.)
- Polska Komisja Akredytacyjna zaprojektowała i wdrożyła nową formułę badania służącego ewaluacji procesu przeprowadzania ocen programowych.
Ewaluacja procesu oceny programowej – założenia nowej koncepcji badawczej
Otwarte konsultacje projektu zmian do Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej (2021 r.)
- Polska Komisja Akredytacyjna na pośrednictwem strony internetowej przedstawiła do otwartej konsultacji projekt zmian do Statutu wraz z załącznikami.
I posiedzenie Rady Konsultacyjnej PKA (2021 r.)
- Pierwsze posiedzenie Rady Konsultacyjnej PKA odbyło się w dniu 8.12.2021 r.
Powołanie Rady Konsultacyjnej PKA (2021 r.)
- W dniu 8 września 2021 r. została powołana Rada Konsultacyjna PKA, która pełni funkcje opiniodawczo-doradcze w zakresie strategicznych kierunków rozwoju Komisji.
Raport z badania dot. oceny wizytacji przeprowadzanych w formie zdalnej z perspektywy uczelni oraz zespołów oceniających PKA (2021 r.)
- W związku z wdrożeniem procedury wizytacji w trybie zdalnym od roku akademickiego 2020/2021, Polska Komisja Akredytacyjna przeprowadziła badanie służące doskonaleniu procedury oceny, a także wypracowaniu rekomendacji na przyszłość. Przedmiotowe badanie zostało przeprowadzone w okresie od 22 lutego 2021 r. do 10 marca 2021 r. Łącznie wzięło w nim udział ponad 430 respondentów zarówno z grona przedstawicieli uczelni, które były wizytowane zdalnie w okresie od października 2020 r. do lutego 2021 r., jak i członków zespołów oceniających biorących udział w tak realizowanej procedurze.
Raport z badań – edycja I (2021 r.)
Modernizacja strony internetowej PKA (2019 r.)
- W związku z rosnącą liczbą dokonanych ocen i koniecznością dostosowania sposobu przekazywania informacji danych do potrzeb interesariuszy władze Polskiej Komisji Akredytacyjnej podjęły decyzję o modernizacji strony internetowej. Kluczowymi etapami tego zadania było: określenie potrzeb interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych, zebranie informacji na temat wymagań dotyczących kompatybilności z istniejącymi bazami danych, przetestowanie strony internetowej i uruchomienie jej finalnej wersji.
Zaprojektowanie i wdrożenie spójnej identyfikacji wizualnej PKA (2019 r.)
Nowelizacja dokumentów wewnętrznych PKA (2018 r.)
- W związku z wejściem ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 478 ze zmianami), po przeprowadzeniu szerokich konsultacji zarówno z interesariuszami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi, Polska Komisja Akredytacyjna dostosowała wewnętrzne przepisy oraz dokumenty do nowych regulacji prawnych.
Realizacja zaleceń wynikających z przeglądu zewnętrznego PKA:
- Na podstawie raportu międzynarodowego zespołu ekspertów, którzy w 2018 r. dokonali zewnętrznego przeglądu działalności Polskiej Komisji Akredytacyjnej, wskazano zadania Komisji wynikające z rekomendacji ekspertów oraz określono przewidywane terminy osiągnięcia wyznaczonych celów.
Raport samooceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej (2017/2018 r.):
- Zgodnie ze Statutem Polskiej Komisji Akredytacyjnej działalność Komisji, nie rzadziej niż co 5 lat, podlega zewnętrznemu przeglądowi, zgodnie z zasadami funkcjonowania agencji akredytacyjnych w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego. W związku z terminem dokonania powtórnej ewaluacji działalności PKA rozpoczęte zostały prace nad raportem samooceny. Dokument ten przekazano do European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) w 2018 r. Stanowił on podstawowe źródło informacji dla zespołu międzynarodowych ekspertów dokonujących zewnętrznej oceny PKA.
Oceny ankietowe prac PKA:
Ocena ankietowa prac PKA w roku 2021:
Wyniki ankietyzacji w kwartałach I-IV 2021 r.
Ocena ankietowa prac PKA w roku 2020:
Wyniki ankietyzacji w pierwszym kwartale 2020 r.
Wyniki ankietyzacji w drugim kwartale 2020 r.
Wyniki ankietyzacji w trzecim kwartale 2020 r.
Wyniki ankietyzacji w czwartym kwartale 2020 r.
Ocena ankietowa prac PKA w roku 2019:
Wyniki ankietyzacji w pierwszym kwartale 2019 r.
Wyniki ankietyzacji w drugim kwartale 2019 r.
Wyniki ankietyzacji w trzecim kwartale 2019 r.
Wyniki ankietyzacji w czwartym kwartale 2019 r.
Ocena ankietowa prac PKA w roku 2018:
Wyniki ankietyzacji w pierwszym kwartale 2018 r.
Wyniki ankietyzacji w drugim kwartale 2018 r.
Wyniki ankietyzacji w trzecim kwartale 2018 r.
Wyniki ankietyzacji w czwartym kwartale 2018 r.
Ocena ankietowa prac PKA w roku 2017:
Wyniki ankietyzacji w pierwszym kwartale 2017 r.
Wyniki ankietyzacji w drugim kwartale 2017 r.
Oceny ankietowe prac PKA:
Ocena ankietowa prac Polskiej Komisji Akredytacyjnej w roku 2016:
Wyniki ankietyzacji w pierwszym kwartale 2016 r.
Ocena ankietowa prac PKA w roku 2015:
Wyniki ankietyzacji w pierwszym kwartale 2015 r.
Wyniki ankietyzacji w drugim kwartale 2015 r.
Wyniki ankietyzacji w trzecim kwartale 2015 r.
Wyniki ankietyzacji w czwartym kwartale 2015 r.
Nowelizacja dokumentów wewnętrznych PKA
- W związku z projektowanymi zmianami ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym Polska Komisja Akredytacyjna rozpoczęła prace mające na celu dostosowanie wewnętrznych przepisów oraz dokumentów do nowych regulacji prawnych.
- Uznaliśmy, że pierwszym etapem tego procesu powinno być poznanie opinii naszych interesariuszy o dotychczas stosowanych wzorach dokumentów, ich wadach i zaletach, a także zebranie sugestii dotyczących ewentualnych zmian. Informacje uzyskanie za pośrednictwem anonimowej ankiety stały się przedmiotem dyskusji w ramach grup powołanych do wprowadzenia zmian w poszczególnych obszarach.
- Projekty nowych dokumentów Komisji zostały udostępnione interesariuszom.
Realizacja zaleceń wynikających z przeglądu zewnętrznego PKA
- Na podstawie raportu międzynarodowego zespołu ekspertów, którzy w grudniu 2013 r. dokonali zewnętrznego przeglądu działalności Polskiej Komisji Akredytacyjnej, opracowany został plan działań na okres marzec 2014 r. – luty 2016 r. Wskazano w nim zadania Komisji wynikające z rekomendacji ekspertów oraz określono przewidywane terminy osiągnięcia wyznaczonych celów.
- Prace nad poszczególnymi celami cząstkowymi prowadzone były równolegle, a ich efekt odzwierciedlony został w sprawozdaniu (follow-up report) wysłanym do ENQA (dokument w języku angielskim).
Ocena ankietowa prac PKA w 2014 r.
- Opracowanie zbiorcze,
- Raport – I kw. 2014 r.,
- Raport – II kw. 2014 r.,
- Raport – III kw. 2014 r.
Dokumentacja systemu zarządzania jakością PKA (2013 r., z późn. zm.)
- W listopadzie 2013 r. rozpoczęte zostały prace nad szczegółową dokumentacją systemu, której zakres, zdefiniowany w założeniach wewnętrznego systemu zarządzania jakością Polskiej Komisji Akredytacyjnej, obejmuje politykę jakości, księgę jakości oraz wykaz zapisów systemowych.
- Prace prowadzone były w ramach projektu „Modernizacja systemu akredytacji – wsparcie szkoleniowe i analityczno – badawcze Polskiej Komisji Akredytacyjnej”.
- Dokumentacja systemu została zaktualizowana w grudniu 2015 r.
Panel informacyjny systemu zarządzania jakością
- Głównym zadaniem panelu jest realizowanie funkcji informacyjnej wobec interesariuszy zewnętrznych. Zakres udostępnianych danych został ograniczony do treści ściśle związanych z wynikami funkcjonowania systemu, jego doskonaleniem i ewolucją. Nacisk położono na prezentację postępów w realizacji poszczególnych zadań, ale nie zabrakło też miejsca na charakterystykę napotkanych przeszkód.
- Przewidziano także formularz kontaktowy, za pomocą którego użytkownicy mają możliwość przesyłania uwag i sugestii adresowanych do pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością w sposób anonimowy. Część zadań panelu została zredefiniowana w grudniu 2015 r.
Ocena ankietowa prac PKA w 2013 r.
- Analiza ankiet – I kwartał 2013 r.,
- Analiza ankiet – II kwartał 2013 r.,
- Analiza ankiet – III kwartał 2013 r.,
- Analiza ankiet – IV kwartał 2013 r.
Modernizacja strony internetowej PKA (2013 r.)
- W związku z rosnącą liczbą dokonanych ocen i koniecznością dostosowania sposobu przekazywania informacji danych do potrzeb interesariuszy władze Polskiej Komisji Akredytacyjnej podjęły decyzję o modernizacji strony internetowej. Kluczowymi etapami tego zadania było: określenie potrzeb interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych, zebranie informacji na temat wymagań dotyczących kompatybilności z istniejącymi bazami danych, przetestowanie strony internetowej i uruchomienie jej finalnej wersji.
Raport samooceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej (2013 r.)
- Zgodnie z regulacją określoną w par. 1 ust. 4 Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej z dnia 10 listopada 2011 r. „Działalność Komisji, nie rzadziej niż co 5 lat, podlega zewnętrznemu przeglądowi, zgodnie z zasadami funkcjonowania agencji akredytacyjnych w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego”. W związku ze zbliżającym się terminem dokonania powtórnej ewaluacji działalności PKA rozpoczęte zostały prace nad raportem samooceny. Dokument ten przekazano do European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) w października 2013 r. Stanowił on podstawowe źródło informacji dla zespołu międzynarodowych ekspertów dokonujących zewnętrznej oceny PKA.
Okienko Jakości
Jednym z najważniejszych elementów Systemu Zarządzania Jakością Polskiej Komisji Akredytacyjnej jest „okienko jakości” – formularz kontaktowy pozwalający wszystkim interesariuszom na przesłanie uwag i sugestii (także anonimowo), które trafiają bezpośrednio do Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością PKA.