System zarządzania jakością PKA

System zarządzania jakością Polskiej Komisji Akredytacyjnej został ustanowiony na mocy zarządzenia Przewodniczącego PKA z dnia 24 kwietnia 2013 r. oraz zmodyfikowany następującymi zarządzeniami: z dn. 10 grudnia 2015 r., z dn. 5 stycznia 2018 r., z dn. 11 grudnia 2019 r., z dn. 23 września 2020 r., z dn. 11 lutego 2021 r., z dn. 24 maja 2022 r. oraz z dn. 11 kwietnia 2024 r.

Celem nadrzędnym systemu zarządzania jakością jest podniesienie skuteczności działań podejmowanych w związku z realizacją misji i strategii Polskiej Komisji Akredytacyjnej, ich ciągłe doskonalenie, a także zagwarantowanie realizacji zadań ustawowych w sposób gwarantujący powtarzalność cech jakościowych.

Celami szczegółowymi systemu są:

  • zapewnienie profesjonalizmu i obiektywizmu w zakresie realizowanych procesów,
  • zapewnienie zasobów umożliwiających realizację procesów na wysokim poziomie,
  • ciągłe doskonalenie i rozwój systemu zarządzania jakością,
  • doskonalenie kanałów komunikacji i współpracy z interesariuszami Komisji,
  • kształtowanie postaw projakościowych.

Podstawę budowy wewnętrznego systemu zarządzania jakością stanowi identyfikacja kluczowych procesów umożliwiających realizację zadań powierzonych Polskiej Komisji Akredytacyjnej w związku z wymaganiami sformułowanymi w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, aktach wykonawczych oraz „Standardach i wskazówkach dotyczących zapewnienia jakości w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego”.

Generalną zasadą polityki informacyjnej w zakresie systemu zarządzania jakością jest ustanowienie publicznego dostępu do danych dotyczących: polityki jakości oraz celów, zidentyfikowanych procesów, procedur postępowania Komisji, jej członków i ekspertów oraz – w stopniu wynikającym z zakresu powierzonych zadań – pracowników Biura PKA, monitorowania, mierzenia, analizowania i doskonalenia działań Komisji, zamierzeń i etapów realizacji wyznaczonych celów.

Zgodnie z przyjętymi przez PKA założeniami systemu zarządzania jakością, Polska Komisja Akredytacyjna publikuje na swoich stronach internetowych informacje dotyczące:

  • polityki jakości oraz celów,
  • zidentyfikowanych procesów,
  • procedur postępowania Komisji, jej członków i ekspertów (oraz – w stopniu wynikającym z zakresu powierzonych zadań – pracowników Biura PKA),
  • monitorowania, mierzenia, analizowania i doskonalenia działań Komisji,
  • zamierzeń i etapów realizacji wyznaczonych celów.

Poniżej prezentujemy aktualizowane cyklicznie zestawienie działań podejmowanych w ramach systemu zarządzania jakością PKA.

Przypominamy równocześnie, że wszelkie uwagi i sugestie dotyczące systemu zarządzania jakością PKA można zgłaszać pełnomocnikowi ds. Systemu za pośrednictwem okienka jakości.

Zestawienie działań

Wprowadzenie aktualizacji do systemu zarządzania jakością PKA (2024 r.)

Wprowadzenie nowych wzorów raportów zespołu oceniającego PKA (2024 r.)

  • Uchwała nr 84/2024 Prezydium PKA z dnia 8 lutego 2024 r. w sprawie zmiany uchwały nr 67/2019 Prezydium PKA z dnia 28 lutego 2019 r. z późn. zm. w sprawie zasad przeprowadzania wizytacji przy dokonywaniu oceny programowej – wprowadzenie nowych wzorów raportów zespołu oceniającego PKA dla profilu ogólnoakademickiego oraz profilu praktycznego.

Otwarte konsultacje projektu zmian do Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej (2024 r.)

  • Polska Komisja Akredytacyjna na pośrednictwem strony internetowej przedstawiła do otwartej konsultacji projekt zmian do Statutu.

Wyniki badań ewaluacyjnych procesu oceny programowej (2024 r.)

  • Rada Programowa Polskiej Komisji Akredytacyjnej  przedstawiła wyniki badań ewaluacyjnych procesu oceny programowej. Przedstawione wyniki badań są efektem wprowadzenia nowej koncepcji badawczej Badanie zostało zrealizowane zgodnie z harmonogramem prac analityczno-badawczych Rady Programowej Polskiej Komisji Akredytacyjnej  na lata 2022-2023 w ramach badań i analiz realizowanych cyklicznie.  

Raport z badania dot. udziału kobiet w strukturach PKA (2023 r.)

  • Rada Programowa Polskiej Komisji Akredytacyjnej  opublikowała wyniki badania dotyczącego udziału kobiet w strukturach PKA. Badanie skupiło się na analizie zaangażowania kobiet w roli członków, ekspertów oraz sekretarzy zespołów oceniających. Badanie obejmowało członków VI kadencji PKA oraz ekspertów PKA powołanych na tę funkcję zgodnie ze stanem na dzień 30.10.2023 r.: Raport z badań

Raport z badań Rady Programowej PKA (2023 r.)

  • Rada Programowa PKA przedstawia analizę raportów zespołów oceniających, które były podstawą do przyznania Certyfikatów Doskonałości Kształcenia: edycja 2020 i 2022 oraz edycja 2023.

Badanie wpływu ocen programowych przeprowadzanych przez PKA na zapewnianie jakości kształcenia w świetle realizacji przez uczelnie zaleceń, na podstawie wyników kolejnych ocen przeprowadzonych po wydaniu oceny warunkowej (2023 r.)

  • Badanie zostało zrealizowane zgodnie z harmonogramem prac analityczno-badawczych Rady Programowej Polskiej Komisji Akredytacyjnej na lata 2022-2023 w ramach badań i analiz dotyczących realizowanych procesów – Raport z badań

Raport z badań Działalność Polskiej Komisji Akredytacyjnej w opinii interesariuszy wewnętrznych (2022 r.)

II posiedzenie Rady Konsultacyjnej PKA (2022 r.)

  • W dniu 25.11.2022 r. odbyło się drugie posiedzenie Rady Konsultacyjnej PKA.

Druga edycja raportu z badania dot. oceny wizytacji przeprowadzanych w formie zdalnej z perspektywy uczelni oraz zespołów oceniających PKA (2022 r.)

  • Z uwagi na sytuację epidemiczną i potwierdzoną skuteczność procedury wizytacji zdalnych Komisja od początku roku akademickiego 2021/2022 kontynuowała realizację swoich zadań w sposób zdalny. Jednocześnie podjęto decyzję o dalszym prowadzeniu badań dotyczących efektywności, skuteczności procedury zdalnej oceny programowej.  Druga edycja podmiotowego badania została przeprowadzona w okresie od 3 stycznia 2022 r. do 31 stycznia 2022 r. Łącznie wzięło w nim udział ponad 560 respondentów zarówno z grona przedstawicieli uczelni, które były wizytowane zdalnie w okresie od marca do grudnia 2021 r., jak i członków zespołów oceniających biorących udział w tak realizowanej procedurze.

Raport z badań – edycja II (2022 r.) 

Ewaluacja procesu oceny programowej – założenia nowej koncepcji badawczej  (2022 r.)

  • Polska Komisja Akredytacyjna zaprojektowała i wdrożyła nową formułę badania służącego ewaluacji procesu przeprowadzania ocen programowych. 

Ewaluacja procesu oceny programowej –  założenia nowej koncepcji badawczej

Otwarte konsultacje projektu zmian do Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej (2021 r.)

  • Polska Komisja Akredytacyjna na pośrednictwem strony internetowej przedstawiła do otwartej konsultacji projekt zmian do Statutu wraz z załącznikami. 

I posiedzenie Rady Konsultacyjnej PKA (2021 r.)

Powołanie Rady Konsultacyjnej PKA (2021 r.)

  • W dniu 8 września 2021 r. została powołana Rada Konsultacyjna PKA, która  pełni funkcje opiniodawczo-doradcze w zakresie strategicznych kierunków rozwoju Komisji.

Raport z badania dot. oceny wizytacji przeprowadzanych w formie zdalnej z perspektywy uczelni oraz zespołów oceniających PKA (2021 r.)

  • W związku z wdrożeniem procedury wizytacji w trybie zdalnym od roku akademickiego 2020/2021, Polska Komisja Akredytacyjna przeprowadziła badanie służące doskonaleniu procedury oceny, a także wypracowaniu rekomendacji na przyszłość. Przedmiotowe badanie zostało przeprowadzone w okresie od 22 lutego 2021 r. do 10 marca 2021 r. Łącznie wzięło w nim udział ponad 430 respondentów zarówno z grona przedstawicieli uczelni, które były wizytowane zdalnie w okresie od października 2020 r. do lutego 2021 r., jak i członków zespołów oceniających biorących udział w tak realizowanej procedurze.

Raport z badań – edycja I (2021 r.) 

Modernizacja strony internetowej PKA (2019 r.)

  • W związku z rosnącą liczbą dokonanych ocen i koniecznością dostosowania sposobu przekazywania informacji danych do potrzeb interesariuszy władze Polskiej Komisji Akredytacyjnej podjęły decyzję o modernizacji strony internetowej. Kluczowymi etapami tego zadania było: określenie potrzeb interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych, zebranie informacji na temat wymagań dotyczących kompatybilności z istniejącymi bazami danych, przetestowanie strony internetowej i uruchomienie jej finalnej wersji. 

Zaprojektowanie i wdrożenie spójnej identyfikacji wizualnej PKA (2019 r.)

Nowelizacja dokumentów wewnętrznych PKA (2018 r.)

  • W związku z wejściem ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 478 ze zmianami), po przeprowadzeniu szerokich konsultacji zarówno z interesariuszami wewnętrznymi, jak i  zewnętrznymi, Polska Komisja Akredytacyjna dostosowała wewnętrzne przepisy oraz dokumenty do nowych regulacji prawnych. 

Realizacja zaleceń wynikających z przeglądu zewnętrznego PKA:

  • Na podstawie raportu międzynarodowego zespołu ekspertów, którzy w 2018 r. dokonali zewnętrznego przeglądu działalności Polskiej Komisji Akredytacyjnej, wskazano  zadania Komisji wynikające z rekomendacji ekspertów oraz określono przewidywane terminy osiągnięcia wyznaczonych celów. 

Raport samooceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej (2017/2018 r.):

  • Zgodnie ze Statutem Polskiej Komisji Akredytacyjnej działalność Komisji, nie rzadziej niż co 5 lat, podlega zewnętrznemu przeglądowi, zgodnie z zasadami funkcjonowania agencji akredytacyjnych w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego. W związku z terminem dokonania powtórnej ewaluacji działalności PKA rozpoczęte zostały prace nad raportem samooceny. Dokument ten przekazano do European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) w 2018 r. Stanowił on podstawowe źródło informacji dla zespołu międzynarodowych ekspertów dokonujących zewnętrznej oceny PKA. 

Oceny ankietowe prac PKA:

Ocena ankietowa prac PKA w roku 2021:

Wyniki ankietyzacji w kwartałach I-IV 2021 r. 

Ocena ankietowa prac PKA w roku 2020:

Wyniki ankietyzacji w pierwszym kwartale 2020 r. 

Wyniki ankietyzacji w drugim kwartale 2020 r.

Wyniki ankietyzacji w trzecim kwartale 2020 r.

Wyniki ankietyzacji w czwartym kwartale 2020 r.

Ocena ankietowa prac PKA w roku 2019:

Wyniki ankietyzacji w pierwszym kwartale 2019 r.

Wyniki ankietyzacji w drugim kwartale 2019 r.

Wyniki ankietyzacji w trzecim kwartale 2019 r.

Wyniki ankietyzacji w czwartym kwartale 2019 r.

Ocena ankietowa prac PKA w roku 2018:

Wyniki ankietyzacji w pierwszym kwartale 2018 r.

Wyniki ankietyzacji w drugim kwartale 2018 r.

Wyniki ankietyzacji w trzecim kwartale 2018 r.

Wyniki ankietyzacji w czwartym kwartale 2018 r.

Ocena ankietowa prac PKA w roku 2017:

Wyniki ankietyzacji w pierwszym kwartale 2017 r.

Wyniki ankietyzacji w drugim kwartale 2017 r.

Wyniki ankietyzacji w trzecim kwartale 2017 r.

Wyniki ankietyzacji w czwartym kwartale 2017 r.

Oceny ankietowe prac PKA:

Ocena ankietowa prac Polskiej Komisji Akredytacyjnej w roku 2016:

Wyniki ankietyzacji w pierwszym kwartale 2016 r.

Ocena ankietowa prac PKA w roku 2015:

Wyniki ankietyzacji w pierwszym kwartale 2015 r.

Wyniki ankietyzacji w drugim kwartale 2015 r.

Wyniki ankietyzacji w trzecim kwartale 2015 r.

Wyniki ankietyzacji w czwartym kwartale 2015 r.

Nowelizacja dokumentów wewnętrznych PKA

  • W związku z projektowanymi zmianami ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym Polska Komisja Akredytacyjna rozpoczęła prace mające na celu dostosowanie wewnętrznych przepisów oraz dokumentów do nowych regulacji prawnych.
  • Uznaliśmy, że pierwszym etapem tego procesu powinno być poznanie opinii naszych interesariuszy o dotychczas stosowanych wzorach dokumentów, ich wadach i zaletach, a także zebranie sugestii dotyczących ewentualnych zmian. Informacje uzyskanie za pośrednictwem anonimowej ankiety stały się przedmiotem dyskusji w ramach grup powołanych do wprowadzenia zmian w poszczególnych obszarach.
  • Projekty nowych dokumentów Komisji zostały udostępnione interesariuszom.

Realizacja zaleceń wynikających z przeglądu zewnętrznego PKA

  • Na podstawie raportu międzynarodowego zespołu ekspertów, którzy w grudniu 2013 r. dokonali zewnętrznego przeglądu działalności Polskiej Komisji Akredytacyjnej, opracowany został plan działań na okres marzec 2014 r. – luty 2016 r.Wskazano w nim zadania Komisji wynikające z rekomendacji ekspertów oraz określono przewidywane terminy osiągnięcia wyznaczonych celów. 
  • Prace nad poszczególnymi celami cząstkowymi prowadzone były równolegle, a ich efekt odzwierciedlony został w sprawozdaniu (follow-up report) wysłanym do ENQA (dokument w języku angielskim).

Ocena ankietowa prac PKA w 2014 r.

  • Opracowanie zbiorcze,
  • Raport – I kw. 2014 r.,
  • Raport – II kw. 2014 r.,
  • Raport – III kw. 2014 r.

Dokumentacja systemu zarządzania jakością PKA (2013 r., z późn. zm.)

  • W listopadzie 2013 r. rozpoczęte zostały prace nad szczegółową dokumentacją systemu, której zakres, zdefiniowany w założeniach wewnętrznego systemu zarządzania jakością Polskiej Komisji Akredytacyjnej, obejmuje politykę jakości, księgę jakości oraz wykaz zapisów systemowych.
  • Prace prowadzone były w ramach projektu „Modernizacja systemu akredytacji – wsparcie szkoleniowe i analityczno – badawcze Polskiej Komisji Akredytacyjnej”.
  • Dokumentacja systemu została zaktualizowana w grudniu 2015 r.

Panel informacyjny systemu zarządzania jakością

  • Głównym zadaniem panelu jest realizowanie funkcji informacyjnej wobec interesariuszy zewnętrznych. Zakres udostępnianych danych został ograniczony do treści ściśle związanych z wynikami funkcjonowania systemu, jego doskonaleniem i ewolucją. Nacisk położono na prezentację postępów w realizacji poszczególnych zadań, ale nie zabrakło też miejsca na charakterystykę napotkanych przeszkód.
  • Przewidziano także formularz kontaktowy, za pomocą którego użytkownicy mają możliwość przesyłania uwag i sugestii adresowanych do pełnomocnika ds. systemu zarządzania jakością w sposób anonimowy. Część zadań panelu została zredefiniowana w grudniu 2015 r.

Ocena ankietowa prac PKA w 2013 r.

  • Analiza ankiet – I kwartał 2013 r.,
  • Analiza ankiet – II kwartał 2013 r.,
  • Analiza ankiet – III kwartał 2013 r.,
  • Analiza ankiet – IV kwartał 2013 r.

Modernizacja strony internetowej PKA (2013 r.)

  • W związku z rosnącą liczbą dokonanych ocen i koniecznością dostosowania sposobu przekazywania informacji danych do potrzeb interesariuszy władze Polskiej Komisji Akredytacyjnej podjęły decyzję o modernizacji strony internetowej. Kluczowymi etapami tego zadania było: określenie potrzeb interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych, zebranie informacji na temat wymagań dotyczących kompatybilności z istniejącymi bazami danych, przetestowanie strony internetowej i uruchomienie jej finalnej wersji. 

Raport samooceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej (2013 r.)

  • Zgodnie z regulacją określoną w par. 1 ust. 4 Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej z dnia 10 listopada 2011 r. „Działalność Komisji, nie rzadziej niż co 5 lat, podlega zewnętrznemu przeglądowi, zgodnie z zasadami funkcjonowania agencji akredytacyjnych w europejskim obszarze szkolnictwa wyższego”. W związku ze zbliżającym się terminem dokonania powtórnej ewaluacji działalności PKA rozpoczęte zostały prace nad raportem samooceny. Dokument ten przekazano do European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) w października 2013 r. Stanowił on podstawowe źródło informacji dla zespołu międzynarodowych ekspertów dokonujących zewnętrznej oceny PKA.

Okienko Jakości

Jednym z najważniejszych elementów Systemu Zarządzania Jakością Polskiej Komisji Akredytacyjnej jest „okienko jakości” – formularz kontaktowy pozwalający wszystkim interesariuszom na przesłanie uwag i sugestii (także anonimowo), które trafiają bezpośrednio do Pełnomocnika ds. Systemu Zarządzania Jakością PKA.