Zgodnie z art. 243. ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 622):
1. Ocena kompleksowa polega na ocenie działań na rzecz zapewniania jakości kształcenia w uczelni.
2. Przeprowadzając ocenę kompleksową, bierze się pod uwagę w szczególności skuteczność działań na rzecz zapewniania jakości kształcenia w uczelni we wszystkich dziedzinach, w których prowadzone jest kształcenie.
3. Ocenę kompleksową przeprowadza się na wniosek uczelni posiadającej wyłącznie pozytywne oceny programowe albo pozytywną ocenę kompleksową.
4. PKA podejmuje decyzję o przeprowadzeniu oceny kompleksowej albo odmowie jej przeprowadzenia z uwzględnieniem wyników ocen programowych.
5. Ocena kompleksowa kończy się wydaniem oceny pozytywnej albo odmową wydania oceny pozytywnej.
6. Pozytywna ocena kompleksowa jest wydawana na okres od 3 do 8 lat.
7. PKA, wydając pozytywną ocenę kompleksową, może wskazać dziedziny, w których jakość kształcenia jest szczególnie wysoka. W okresie, o którym mowa w ust. 6, na kierunkach studiów przyporządkowanych do dyscyplin w ramach tych dziedzin nie przeprowadza się oceny programowej, chyba że z wnioskiem o jej przeprowadzenie wystąpi minister.
8. W przypadku odmowy wydania pozytywnej oceny kompleksowej, uczelnia nie może wystąpić o przeprowadzenie takiej oceny przez okres 5 lat, chyba że PKA wskaże krótszy termin.
1. Kryteriami oceny kompleksowej są:
1) funkcjonowanie systemu zapewnienia jakości kształcenia i jego związek ze strategią uczelni;
2) sposób ustalania programów studiów, ich projektowanie i zatwierdzanie oraz monitorowanie tych programów, ich okresowe przeglądy i doskonalenie;
3) sposób prowadzenia kształcenia, zapewnienie rozwoju studenta i uzyskania efektów uczenia się;
4) zasady przyjęć na studia, uwzględnianie osiągnięć studenta, weryfikacja efektów uczenia się i przeprowadzanie egzaminów dyplomowych;
5) funkcjonowanie polityki kadrowej uczelni oraz rozwój kadry dydaktycznej i naukowej;
6) dysponowanie infrastrukturą i innymi zasobami dydaktycznymi oraz funkcjonowanie systemu wsparcia dla studentów;
7) funkcjonowanie systemu zarządzania informacją oraz oraz podawanie do wiadomości publicznej informacji dotyczących kształcenia.
Aktualnie Polska Komisja Akredytacyjna prowadzi prace przygotowawcze dotyczące opracowania procedury oraz jej wdrożenia.
