Polska Komisja Akredytacyjna wypełniając swoją misję działania na rzecz zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia podejmuje szereg przedsięwzięć, które realizują wyznaczone cele. Jednym z nich jest działalność szkoleniowa i seminaryjna, która w znacznej mierze służy upowszechnianiu informacji o zasadach i trybie ewaluacji jakości kształcenia.
Mając na uwadze szczególną rolę PKA w sektorze szkolnictwa wyższego, zainicjowaliśmy wiele aktywności w obszarze działalności szkoleniowej o charakterze wewnętrznym, a także seminaryjnej o charakterze zewnętrznym. Co istotne, ukształtowana w poprzednich latach przez PKA praktyka w tym zakresie została wzbogacona o wykorzystywanie nowych narządzi komunikacji. Nowatorskie podejście do prowadzenia szkoleń realizowane przy użyciu platformy internetowej pozwala na uczestnictwo w naszych szkoleniach, w czasie rzeczywistym, jeszcze większej liczbie osób oraz przyczynia się do gromadzenia materiałów szkoleniowych w celu ich późniejszej analizy.
Rok 2019 postawił przed Komisją wiele wyzwań, wśród których znalazły się i te związane z organizacją szkoleń i seminariów dla szerokiego grona odbiorców. W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668, z późn. zm.), po przeprowadzeniu konsultacji zarówno z interesariuszami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi, postanowiliśmy zadbać również o odpowiedni proces upowszechniania informacji w zakresie nowych zasad ewaluacji jakości kształcenia. Włożyliśmy wiele pracy w przygotowania i realizację spotkań, podczas których mogliśmy spotkać się z Państwem i bezpośrednio rozmawiać o zapewnianiu i doskonaleniu jakości kształcenia.
Rzetelne przekazanie informacji, usprawnienie prac zespołów oceniających, wymiana doświadczeń – to główne cele, które przyświecały nam przy planowaniu cyklu wewnętrznych szkoleń dla członków i ekspertów PKA, a także osób pełniących funkcję sekretarza zespołu oceniającego. Co więcej, w wielu spotkaniach uczestniczyli także pracownicy Biura PKA, aby profesjonalnie i odpowiedzialnie wspierać prace Komisji. Niekwestionowanym walorem merytorycznym szkoleń był fakt, że zostały przeprowadzone przez kierownictwo Komisji. W ramach tej grupy zadań, w okresie od lutego do września br. zrealizowaliśmy 11 szkoleń, których tematyka w znacznej mierze oscylowała wokół, zmienionych w związku z wejściem w życie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zasad ewaluacji jakości kształcenia.
szkolenie dla osób pełniących funkcję sekretarza zespołu oceniającego,
dotyczące nowych zasad ewaluacji jakości kształcenia (II tura). Połączenie tradycyjnej formy szkoleniowej (stacjonarnej) z możliwością aktywnego uczestnictwa w szkoleniu online.
szkolenie dla ekspertów z grona studentów,
dotyczące nowych zasad ewaluacji jakości kształcenia.
szkolenie zrealizowane dla ekspertów z grona nauczycieli akademickich,
dotyczące nowych zasad ewaluacji jakości kształcenia. Połączenie tradycyjnej formy szkoleniowej (stacjonarnej) z możliwością aktywnego uczestnictwa w szkoleniu online.
szkolenie dla członków i ekspertów PKA,
przeprowadzone w całości przy użyciu platformy internetowej. Szkolenie dotyczyło w szczególności zakresu i sposobu oceny dwóch kryteriów oceny programowej, tj. kryterium 9 (publiczny dostęp do informacji o programie studiów, warunkach jego realizacji i osiąganych rezultatach) oraz kryterium 10 (polityka jakości, projektowanie, zatwierdzanie, monitorowanie, przegląd i doskonalenie programu studiów oceny programowej).
szkolenie dla ekspertów z grona pracodawców,
szkolenie dla osób pełniących funkcję sekretarza zespołu oceniającego,
szkolenie dla ekspertów z grona studentów
Szkolenia, które odbyły się w dniach 12, 20 i 26 września br. pozwoliły na wymianę pierwszych doświadczeń związanych z wdrażaniem i realizacją nowych zasad ewaluacji jakości kształcenia. Szkolenia stworzyły więc możliwość nie tylko pozyskania wiedzy, określonych umiejętności, ale także podjęcia dyskusji i rozwiania ewentualnych wątpliwości w celu doskonalenia pracy zespołów oceniających.
szkolenie dla kandydatów na ekspertów z grona studentów,
skupione na kryteriach oceny programowej, kryteriach opiniowania wniosków o utworzenie studiów,
a także praktycznych aspektach pracy eksperta.
Polska Komisja Akredytacyjna uznaje za swoją powinność wszechstronną współpracę i dialog ze wszystkimi interesariuszami procesu kształcenia, w tym środowiskiem akademickim. W myśl tego przesłania PKA podejmuje inicjatywy w zakresie współpracy ze szkołami wyższymi.
W obszarze działalności szkoleniowo-seminaryjnej wyszliśmy z ofertą otwartych seminariów zrealizowanych pod nazwą „Nowy model oceny programowej w szkolnictwie wyższym”. W ramach tej inicjatywy zorganizowaliśmy 5 seminariów regionalnych poprzedzonych konsultacjami, w tamach których przedstawiciele uczelni mogli zgłaszać swoje pytania do rozstrzygnięcia podczas spotkań. Seminaria odbyły się w Gdyni, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu i Krakowie na przełomie kwietnia i maja 2019 r. Gros przedstawicieli uczelni, różne opinie, dziesiątki pytań i odpowiedzi, wiele konstruktywnych wniosków, ogrom rzetelnej wiedzy – tak w skrócie można przedstawić efekty naszych seminariów.
Ostatnie miesiące to dla nas bardzo intensywny czas pod względem szkoleniowo-seminaryjnym. Jednocześnie nadal pracujemy nad doskonaleniem naszej działalności w tym obszarze tak, aby objąć tematyką organizowanych spotkań jak najszerszy obszar zagadnień związanych z zasadami ewaluacji jakości kształcenia i poprzez dialog oraz współpracę ze wszystkimi grupami interesariuszy, przyczyniać się do sukcesu zewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym.