Ruszyły konsultacje projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

W pierwszym dniu kwietnia br. na stronie Biuletyniu Informacji Publicznej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego ukazał się projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (a także dokumenty towarzyszące: pismo przewodnie, ocena skutków regulacji i uzasadnienie).

Projekt przewiduje m. in. zmianę regulacji dotyczących oceny instytucjonalnej. Ddotychczas wiązała się ona z ewaluacją działalności podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni z uwzględnieniem funkcjonowania i doskonalenia systemów zapewnienia jakości kształcenia, akredytacji lub certyfikatów instytucji międzynarodowych, wyników oceny programowej, zgodności działania podstawowej jednostki organizacyjnej z misją i strategią rozwoju uczelni, współdziałania z otoczeniem społeczno-gospodarczym, a także oceną jakości kształcenia na prowadzonych w jednostce studiach trzeciego stopnia i studiach podyplomowych.

W myśl projektowanych przepisów natomiast, ocena instytucjonalna polegałaby na jednoczesnej ocenie jakości kształcenia na więcej niż jednym kierunku studiów oraz ocenie jakości kształcenia na studiach trzeciego stopnia i studiach podyplomowych. Dotychczasowa formuła zostałaby więc zastąpiona procedurą oceny jakości kształcenia o szerszym zakresie.

Planuje się równocześnie zmianę regulacji dotyczących kształowania kryteriów dokonywania ocen programowych i instytucjonalnych przez Polską Komisję Akredytacyjną. Dotychczas były one konstruowane przez PKA na podstawie podstawowych kryteriów oceny wydanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie art. 9 ust. 3 i 4 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. W przedstawionym do konsultacji projekcie:

[blockquote author=”” link=”” link_title=”” target=””]Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego określi, w drodze rozporządzenia, kryteria oceny programowej i oceny instytucjonalnej, uwzględniając potrzebę zapewnienia wysokiej jakości działalności podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni, w tym jakości kształcenia[/blockquote]

Równocześnie w dokumencie zatytułowanym „Ocena skutków regulacji” w pkt. 2. 3) wyjaśniono, że zmiana ma na celu „modyfikację kryteriów stosowanych przez Polską Komisję Akredytacyjną w procesie oceny jakości kształcenia oraz oceny działalności podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni, poprzez delegowanie do uregulowania w rozporządzeniu kryteriów o większym niż dotychczas stopniu ogólności oraz pozostawienie Komisji kwestii ich w uszczegółowienia w statucie”. Pozostawiono także bez zmian art. 53 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym organizację i tryb działania Komisji, szczegółowe kompetencje jej organów, szczegółowe kryteria i tryb dokonywania ocen oraz sposób wyznaczania recenzentów określa statut uchwalony przez Komisję na posiedzeniu plenarnym.