Na stronie internetowej Parlamenu Europejskiego opublikowany został projekt sprawozdania na temat wdrażania procesu bolońskiego autorstwa posłanki do Parlamentu Europejskiego Krystyny Łybackiej.
– Przez ostatnie 15 lat proces boloński osiągnął wiele pod względem jakości edukacji, mobilności i uznawania dyplomów akademickich. Ogólnie proces boloński osiągnął większą przejrzystoć i sprawił, że informacje o europejskim szkolnictwie wyższym są łatwo dostępne, stosując wskaźniki wyników krajowych w odniesieniu do wspólnych celów.
O ile te osiągnięcia zasługują na słowa pochwały, nadal istnieją pewne obszary, w których niezbędny jest rozwój. Kluczowe znaczenie ma ożywienie procesu bolońskiego w celu sprostania nowym wyzwaniom zapewniania jakości i przejrzystości Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (EOSW, EHEA) – czytamy we wstępie do dokumentu.
Wśród słabych punktów implementacji procesu bolońskiego wymieniono w raporcie m. in.: zróżnicowany stan zaawansowania prac w poszczególnych państwach członkowskich, niedostateczne powiązanie europejskiego systemu transferu i akumulacji punktów (ECTS) z wynikami nauczania, niewystarczające rozwiązania dotyczące uznawania kwalifikacji uzyskanych za granicą oraz w sposób nieformalny i pozaformalny, a także trudności związane z akredytacją programów prowadzonych wspólnie (tzw. joint programmes).
Treść raportu obejmuje następujące obszary analityczne: struktura i narzędzia procesu bolońskiego; mobilność i jakość szkolnictwa wyższego; wymiar społeczny; wymiar zewnętrzny; priorytety na najbliższą przyszłość.
Pełny tekst raportu w języku polskim dostępny jest do pobrania ze strony Parlamentu Europejskiego.